web analytics
Geplaatst op 4 december, 2017 door Cora Merkx

7 tips ter voorkoming van pijnklachten door langdurig zittend werken.

Werk jij de hele dag aan een bureau achter je PC?

Wist je dat 34% van alle ziektedagen op het werk veroorzaakt worden door werk gerelateerde musculoskeletale aandoeningen(MSA)!? Aandoeningen van spieren, gewrichten, pezen, ligamenten en zenuwen veroorzaakt door langdurig in de verkeerde houding zitten. Deze aandoeningen kunnen zich voordoen in armen en benen en ter hoogte van de nek, schouders of de rug.
MSA brengen pijn en beperkingen met zich mee die een grote invloed kunnen hebben op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Indien er niet tijdig wordt ingegrepen, kunnen de aandoeningen verergeren en wordt het onmogelijk om bepaalde bewegingen nog uit te voeren. Na verloop van tijd zijn de gevolgen onomkeerbaar. Tijd dus om bij zittend werk aandacht te besteden aan het voorkomen van MSA door te letten op je lichaamshouding.

7 tips voor een betere houding achter je bureau:

1. Uitlijning van je hoofd tov je lichaam: Als je uren achter je bureau zit, achter je computer, ben je geneigd je hoofd en nek naar voren te brengen in de richting van je beeldscherm. Het gevolg hiervan is dat de spieren in je nek en bovenrug stijf worden. Let er dus op dat je je hoofd en nek recht op je romp houdt; je ruggengraat recht houdt van je onderrug tot aan je schedel. Zorg dat je rechtop zit met een goede ondersteuning door je rugleuning in je onderrug.

2. Stretchen van de schouders: Als je je hoofd en nek uren lang naar voren houdt, betekent dat ook dat je borstspieren gespannen raken waardoor je automatisch je schouders naar voren brengt. Ook je schouderspieren raken zo overbelast. Draai regelmatig rondjes met je schouders om je borst en schouderspieren te ontspannen.

3. Verlaat regelmatig je bureau om even te lopen en je lichaam te bewegen: tijdens de lunchpauze even naar buiten en een blokje om lopen doet wonderen.

4. Hou je ruggengraat recht en voorkom dat je lichaamshouding inzakt en je gaat “hangen”: Controleer regelmatig hoe je zit en masseer en stretch regelmatig je armen, nek en schouders.

5. Stretch en beweeg je heup-, bil- en bovenbeen spieren regelmatig: als je lang zit zonder pauze te nemen en te lopen, verkorten je heupspieren zich waardoor je bekken naar voren getrokken wordt. Als je op je stoel zit, zorg dan dat je bovenbenen parallel zijn aan de vloer en dat de stoelzitting het gewicht van je romp draagt.

6. Hou je polsen in een rechte lijn met je handen terwijl je typt en zorg dat je toetsenbord plat op je bureau ligt: beweeg regelmatig je polsen; wapper ze en beweeg al je vingers. Zo voorkom je spierproblemen in je handen, polsen en onderarmen.

7. Houd je benen naast elkaar en zet je voeten naast elkaar op de grond en beweeg regelmatig je voeten: als je je benen over elkaar geslagen hebt, vermindert dat de doorbloeding van je benen, het zet druk op de heupen en ruggengraat en zorgt voor verkeerde uitlijning van je bovenlichaam. Beweeg regelmatig met je voeten om de bloeddoorstroming te bevorderen.

Door deze 7 tips toe te passen kun je MSA voorkomen.

Geef een reactie

Praktijk Tournesol - Cora Merkx | Westbroekerweg 119 - 1991 LZ Velserbroek | Tel. 06-2380 2489 | KvK 34349810000
Algemene Voorwaarden | Privacy Policy