Geplaatst op 25 oktober, 2017 door Cora Merkx

De zomer komt eraan. De eerste zomerse dagen zijn al een feit dus grijpen we massaal naar onze teenslippers. Die horen bij het ultieme zomergevoel!

 

Vorige zomer moest mijn oudste dochter in Spanje naar de dokter vanwege pijn in haar scheenbeen. Diagnose: botvliesontsteking vanwege te veel en te lang lopen op teenslippers! Een langdurig en pijnlijke geschiedenis!

Dat teenslippers niet het beste schoeisel is,  wist ik, maar dit…..??

Genoeg reden om eens te kijken hoe het lopen op teenslippers dergelijke problemen kunnen veroorzaken, En wellicht een waarschuwing aan jullie!

teenslippers

Wat is nou het probleem?

 

Te beginnen bij de tenen:

Omdat er alleen een dun bandje over je voet loopt kan je voet niet op zijn plaats gehouden worden in de slipper. Je tenen maken constant “klauwende” bewegingen om de slipper niet te verliezen, hierdoor kunnen de spieren van je tenen overbelast en pezen ontstoken raken. Door de ontstekingen en over belasting kunnen er scheurtjes ontstaan in je pezen. Er kunnen hamertenen ontstaan en er kan slijmbeursontsteking plaats vinden, met name bij de grote teen.

 

De enkels:

Omdat je enkels geen steun hebben in teenslippers verzwik je makkelijker je enkel, enkelbanden kunnen hierbij uitrekken, inscheuren of zelfs afscheuren.

Botten:

Omdat de dunne zool van menig teenslipper de voet niet voldoende ondersteunt en de schokken bij het lopen niet voldoende opgevangen worden, kunnen er kleine scheurtjes ontstaan in de botjes van de voet.

 

Blaren:

Vooral tussen de grote teen en de tweede teen kunnen makkelijk blaren ontstaan doordat het teenbandje voortdurend over de huid tussen de tenen beweegt. Ook op de voetzool kunnen blaren ontstaan door de continue beweging van de voet over de zool van de slipper. Samen met de vele bacteriën (waaronder staphylococcus aureus) die op teenslippers  blijken te zitten, geeft dit een grote kans op nare infecties.

 

Rest van het lichaam:

Doordat de teenslippers je voet niet goed ondersteunen loop je heel anders dan je normaal zou doen. Je gaat kleinere passen nemen en je hiel anders neerzetten. Je hele looppatroon verandert hierdoor met mogelijke pijn in enkels, knieën, heupen, rug en zelf schouders, nek en hoofd tot gevolg.

 

Voetboog:

De voetboog wordt gevormd door een dikkere laag bindweefsel die loopt van je hiel naar je tenen op de onderkant van je voet. Bij het dragen van teenslippers met een platte zool, wordt deze boog niet voldoende ondersteund en ontstaat overbelasting en uiteindelijk ontsteking van het bindweefsel (plantair fasciitis). Bovendien kan de voetboog afplatten en doorzakken waardoor platvoeten ontstaan en er kan overpronatie optreden waarbij de voet naar binnen kantelt en daardoor tegelijkertijd ook het onderbeen naar binnen draait.

Ook hierdoor kan pijn ontstaan in de rest van het lichaam door overbelasting of ontsteking van bv het botvlies in het scheenbeen.

 

Natuurlijk is het niet zo dat teenslippers volledig in de ban moeten! Ze zijn leuk, makkelijk en horen bij de zomer. Realiseer je wel dat ze slecht zijn voor je lijf. Het is echter goed te doen als je de volgende 7 tips toepast.

 

Hoe gebruik je teenslippers verstandig?

  1. draag goed passende teenslippers.

 

  1. Een teenslipper die je op de helft van de zool kunt buigen is een hele slechte. Een teenslipper die buigt waar de bal van je voet zit is een betere keuze omdat die je voet net iets meer ondersteuning geeft.

 

  1. Kies een teenslipper met een dikkere zool voor betere schokdemping en met een kleine ‘bult” op het midden van de zool om je voetboog te ondersteunen. Beter is nog een teenslipper met een volledig voetbed.

 

  1. Koop teenslippers waarbij de teenband dikker en steviger is en liefst een paar met een hielband zodat je voet beter op zijn plaats blijft in de slipper.

 

  1. Teenslippers van zacht leer voorkomen het ontstaan van blaren tussen de tenen en onder de voet.

 

  1. Koop elk jaar nieuwe teenslippers! Al draag je ze alleen in de zomer, ze hebben veel te lijden. Zeker de plastic exemplaren lopen snel uit.

 

  1. Loop alleen korte stukjes op teenslippers en zelfs als je weinig loopt draag ze dan slechts een korte periode. Draag ze niet tijdens het autorijden en sporten.

Wat zijn jouw ervaringen met teenslippers en heb je nog tips voor het verstandig gebruik van teenslippers? Deel ze dan met ons via het onderstaande commentaarveld!

 

 

 

 

Geef een reactie

Praktijk Tournesol - Cora Merkx | Westbroekerweg 119 - 1991 LZ Velserbroek | Tel. 06-2380 2489 | KvK 34349810000
Algemene Voorwaarden | WKKGZ | Privacy Policy | Cookie Instellingen Wijzigen