Geplaatst op 7 november, 2017 door Cora Merkx

Wat kun je zelf doen tegen (spier)spanningshoofdpijn? 7 zelfmassage tips:

(Spier)spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Bij patiënten die naar de huisarts gaan met hoofdpijn klachten, krijgt 11% van de mensen de diagnose spanningshoofdpijn. (bij 22% wordt ‘hoofdpijn zonder bekende oorzaak’ als diagnose gesteld).

Spanningshoofdpijn is hoofdpijn die voortkomt uit verhoogde spanning in de spieren van het gezicht, schouders, rug en de nek. Oorzaken van de spanningshoofdpijn kunnen zijn stress, verkeerde lichaamshouding, vermoeidheid en te weinig water drinken.

hoofdpijn

De pijn wordt vaak gevoeld aan de zijkanten van het hoofd en voelt drukkend of klemmend; alsof er een strakke band rond je hoofd zit. De diagnose wordt meestal gesteld door de huisarts door andere oorzaken uit te sluiten; dat wil zeggen, er zijn geen andere oorzaken voor de hoofdpijn te vinden.

Wanneer de (huis)arts de diagnose spanningshoofdpijn heeft gesteld, zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je hoofdpijn te verlichten. Hierbij valt te denken aan oa:

• veranderingen aanbrengen in je levensstijl.
  • massage.
  • aandacht voor je lichaamshouding.
  • stretchoefeningen.
  • gebruik van een infraroodlamp

Warmte, stretch van de spieren, beweging en massage bevorderen de doorbloeding van de spieren en daarmee de afvoer van afvalstoffen. Hierdoor kunnen de spieren weer beter functioneren en zal hoofdpijn afnemen of verdwijnen.

Hoe kun je jezelf masseren tegen (spier)spanningshoofdpijn?

1. Zet je vingertoppen op je hoofd en draai kleine rondjes over je hoofdhuid; net alsof je stevig je haar wast. Je wrijft als het ware je hoofdhuid over de onderliggende schedel.
  2. Leg je beide handen met je vingertoppen tegen elkaar op het midden van je voorhoofd. Geef lichte druk en beweeg je vingers over je voorhoofd naar de zijkant richting je slapen.
  3. Leg beide handpalmen over je oren met je vingertoppen omhoog met je duimen op je achterhoofd tegen je schedelrand. Geef druk op de schedelrand of draai cirkeltjes op de schedelrand. Duw vervolgens je duimen omhoog tegen de onderkant van je schedelrand. Werk zo de hele schedelrand af vanaf het punt direct achter je oren tot aan het achterhoofdsgat.
  4. Leg de vingertoppen van je wijs-, middel- en ringvinger op je slapen, geef wat druk en draai kleine rondjes over je slapen. Je beweegt de huid op je slapen als het ware over het bot van je slapen.
  5. Knijp in je wenkbrauwen. Pak de huid van de wenkbrauwen tussen je duim en wijsvinger en druk met je duim tegen de onderrand van je wenkbrauwbot. Knijp met je wijsvinger zachtjes in de richting van je duim die tegen het bot van je oogkas duwt. Masseer zo je hele wenkbrauwboog richting je slapen.
  6. Leg je handen op je schouders dicht tegen je nek aan met je vingers richting je bovenrug en kneed de grote spier onder je handen.
  7. Hou je handen in de positie zoals beschreven bij 6 en laat je vingertoppen wat verder zakken op je bovenrug tot aan de bovenrand van je schouderbladen. Masseer met je vingertoppen de rand van je schouderbladen; druk de spieren boven je schouderbladen naar beneden tegen je schouderbladen aan.

Drink een glas water om je lichaam te helpen de afvalstoffen af te voeren.

Heb je zelf ervaring met spanningshoofdpijn en/of  heb je meer gouden tips  ter aanvulling van de bovenstaande 7, schrijf ze dan in het commentaarveld hieronder! Ik ben benieuwd wat er nog meer mogelijk is om deze nare vorm van hoofdpijn te verzachten! Alvast bedankt voor je reactie!